Forum-OPP
Listopad 21, 2014, 09:03 *
Dobrodošli, Gost. Molimo, prijavite se ili se registrirajte.
Jeste li propustili aktivacijsku email poruku?

Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i duljinom prijave
 
   Forum   Pomoć KONTAKT Igre Pravila Contact Prijava Registracija  
 Str: [1]   Dolje
  Ispis  
Autor Tema: Augusto Boal - tvorac forum-kazališta  (Posjeta: 1166 )
0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.
lavica18
ex-staff
Ovisnik
*****

Karma: +1079/-1
Offline Offline

Spol: Ženski
Postova: 4101

Thank You
-Given: 54
-Receive: 37


mala slatka crvena


Awards
« : Lipanj 05, 2010, 08:15 »

Nikad nisam čula ni vidjela Boalovu predstavu, a u utoral ću je podsjetiti. Pa ako netko i od Vas bude dolazio, evo malo edukacije o tvorcu i o takvoj vrsti komuniciranja sa publikom....

AUGUSTO BOAL (1931. – 2009.)

Augusto Boal, politički aktivist, kazališni stvaralac i pisac, tvorac „kazališta potlačenih“, koji je bitno utjecao na dramsku pedagogiju u posljednjih trideset godina, umro je u petak 1. svibnja 2008. u 79. godini.

Za sve nas koji smo susretali Augusta Boala kroz radionice, dramsko-pedagoške skupove i dopisivanje ova tužna vijest došla je poput groma ostavivši nas bez riječi. Kao i mnogi drugi kazalištarci i dramski pedagozi očekivali smo od uvijek živa i neumorna Boalova duha još novih prodora i uvida u prirodu odnosa društva i kazališta. Njegovim odlaskom jedan po svemu paradigmatičan život okončao se. Ali njegove poruke, pouke i značenja, koja je neumorno širio pisanom riječju kao i osobnim iskustvom postale su svojinom mnogih ljudi širom svijeta.

 Neka počiva u miru i radosti što je toliko toga dao tolikom broju ljudi!

Tvorac forum-kazališta, kazališni redatelj, pisac i politički djelatnik, Augusto Boal, rodio se 1931. u Rio de Janeiru. Iako je u Sjedinjenim američkim državama završio studij kemije, štoviše stekao i doktorat, vratio se u Brazil, u Sao Paolo i posvetio se kazalištu postavši tijekom 1950-ih i 1960-ih jednom od najistaknutijih ličnosti brazilskog, kulturno i politički vrlo angažiranog, kazališta. Tijekom 1960-ih godina Boal počinje oblikovati i razvijati svoju ideju kazališta potlačenih, političkog kazališta namijenjenog promjeni društvenih odnosa, kojeg je forum-kazalište tek jedna u nizu korištenih metoda.  1971., u Brazilu,  Boal prvi put objavljuje  svoju knjigu Kazalište potlačenih. Iste godine, nakon vojnog državnog udara, biva uhićen i mučen, kao i mnogi drugi brazilski politički angažirani umjetnici. Međutim, uspijeva izaći iz zatvora i pobjeći iz zemlje. Tehniku forum-kazališta prvi je put primijenio 1973. u Peruu, u okiru programa opismenjavanja stanovništva, prepoznavši da medij kazališta omogućuje nepismenima, neobrazovanima i potlačenima da izraze svoje stavove i uvjerenja. 1974. knjiga Kazalište potlačenih izlazi u Argentini  na španjolskom, a malo iza toga Boal se seli u Francusku gdje djeluje sve do 1986., kad se ponovno vraća u Brazil. Boravak u Europi, brojne radionice u nizu zemalja te prijevodi njegove knjige na francuski i na engleski pridonijeli su širenju pojma i metoda kazališta potlačenih širom svijeta. Boal osniva nekoliko centara i družina kazališta potlačenih, a 1981. upriličuje i prvi festival kazališta potlačenih. Forum-kazalište u tom razdoblju postaje njegovom najutjecajnijom tehnikom.

Drugu, vjerojatno najpopularniju knjigu, Igre za glumce i ne-glumce, objavljuje na engleskom 1992., a drugo njezino izdanje izlazi 2006. (Hrvatski prijevod ovog izdanja naš centar  upravo priprema za tisak !) Treća knjiga, Duga želje na engleskom izlazi 1995., a posvećena je razradi psihoterapeutskih aspekata raznih Boalovih tehnika, od kojih je, za tu svrhu najvažnija tehnika kazališta slika. Posljednja se knjiga zove Legislativno kazalište na engleskom izlazi 1998., a rezultat je njegovih iskustava kao gradskog vijećnika u Riju de Janeiru. U njoj opisuje iskustva s forum-kazalištem u raspravljanju s građanima svakodnevnih gradskih problema i ukazivanju na moguća bolja rješenja.

Danas je forum-kazalište u svijetu prisutno u dva osnovna oblika: kao dramsko-pedagoška i radionička tehnika i kao kazališna predstava. Često puta, u praksi, granice između jednog i drugog nije moguće jasno povući. Osim toga, ideja forum-kazališta, jednom puštena u svijet, počela je živjeti vlastitim životom i prestala ovisiti isključivo o svom tvorcu i njegovim izvornim konceptima. S jedne strane, to je omogućio sam Boal koji svoja “autorska prava” nije zaštitio bilo kakvim zabranama. S druge strane, to je uvjetovano činjenicom da se radi o izrazito praktičnom konceptu, a ne teoriji. Dakle, samom uporabom, bolje reći uporabama, forum-kazalište sebe provjerava i opravdava ili poništava. S treće strane, forum-kazalište se toliko raširilo svijetom da je danas nemoguće imati bilo kakvu jednosmjernu kontrolu nad njim.

Metode kazališta potlačenih, a naročito forum-kazališta, u Hrvatskoj su se počele koristiti u vrijeme Domovinskog rata dolaskom inozemnih dramskih pedagoga koji su za razne humanitarne udruge vodili radionice poglavito namijenjene psihosocijalnoj pomoći i liječenju ratnih trauma. Otada su i brojni hrvatski dramski pedagozi usvojili metode kazališta potlačenih koje dalje poučavaju i prenose drugima.

Augusto Boal boravio je u Hrvatskoj u lipnju prošle godine, na „Pulskom forumu 2008. – Festivalu primjenjenog kazališta“, najvećim prošlogodišnjim okupljanjem forumaša u Europi. Na pulskom forumu Boal se sljedećim riječima obratio sudioncima festivala i pulskim građanima:

            „Često čujemo da Kazalište potlačenih nije kazalište. Ako gledamo etimološki, theatron je grčka riječ koja označava mjesto na koje se dolazi gledati. Mjesto na kojem se umrtvljujemo i ostajemo tamo primati sve što nam stiže sa pozornice. Mi to ne radimo. Mi radimo praxitron. Tron označava mjesto, a praxis radnju. Imaju pravo kada nas optužuju da ne činimo kazalište.

            Ali, u normalnom smislu riječi „kazalište“, mi činimo puno više od ostalih, jer mi idemo u srž kazališta. Srž kazališta je ljudsko biće. Mi pokušavamo pokazati da se svi mi možemo baviti umjetnošću. Svi smo mi umjetnici. Mi želimo razviti sposobnost koju nam je ukralo obrazovanje. Mi bismo trebali odbaciti obrazovanje koje nije popraćeno odgojem. Obrazovanje znači biti vođen, učiti da su dva i dva četiri. Dok odgoj znači pomagati ljudima da razviju svo znanje koje je u njima i da stvore sve izume koje su sposobni. Hvala.“


- Automatski spojen post: Lipanj 05, 2010, 07:18 -    
METODE KAZALIŠTA POTLAČENIH

Metode kazališta potlačenih koriste se u gotovo 100 zemalja svijeta. Koriste se u sredinama gdje vrlo poticajno djeluju na ljude u sučeljavanju s aktualnim problemima i mogućnošću djelovanja kroz kazalište.

Kazalište potlačenih nastalo je 1971. godine u Brazilu, istraživačkim radom brazilskog redatelja i kulturnog aktivista Augusta Boala.

Započelo je pod novim oblikom kazališta – novinskim kazalištem, koje je imalo specifične ciljeve rješavanja lokalnih problema. Ubrzo se taj tip kazališta proširio cijelom zemljom.

Forum kazalište zaživjelo je u Peruu 1973. godine kao dio Programa opismenjavanja, no ubrzo se proširilo u 70-tak zemalja. Kazalište potlačenih dalje se razvijalo u Argentini u nevidljivo kazalište kao oblik političke aktivnosti, te u kazalište slika pomoću kojeg je uspostavljen dijalog između domorodačkih indijanskih nacija i španjolskih potomaka u Kolumbiji, Venezueli, Meksiku. Ovi se oblici danas koriste u svim vrstama socijalnog dijaloga.

U Evropi je Augusto Boal razvio još jedan oblik i nazvao ga – duga želja, najprije radi boljeg psihološkog razumijevanje problema, a kasnije čak i za kreiranje likova u raznim predstavama. Nakon povratka u Brazil, Boal je razvio legislativno kazalište koje je pomoglo želji stanovništa da shvate funkcioniranje zakonodavstva i da kreiraju zakone, što su pomoću te vrste kazališta i uspjeli u nizu slučajeva.

Augusto Boal se istraživačkim radom bavi i dalje, pa je u nastajanju i konjuktivno kazalište.

Najčešća tehnika kazališta potlačenih je forum-kazalište.

Forum-kazalište je okupljanje u kojem sudjeluju i glumci i gledatelji. Gledatelji tada nisu pasivna bića, već su pozvani da zamijene protagoniste kako bi pronašli rješenja ili alternacije za potlačeni lik na sceni. Osnova su kratke forum-scene koje prikazuju probleme određene zajednice i u kojima nisu ponuđena rješenja. Gledatelji daju svoja vlastita rješenja, aktivno su uključeni u izvedbu tako što zamjenjuju lica na sceni i improviziraju različita rješenja prikazanog problema. Ne traži se "pravo" ili "idealno" rješenje, već je cilj istražiti što više mogućnosti. Nakon što se ljudi kroz ovu kazališnu tehniku pokušaju poigrati sa raznim rješenjima, moguće je da će im to biti podsticaj za djelovanje u stvarnom životu kada se suoče s istim problemom koji su imali u kazališnoj forum-sceni. Stoga je ova metoda vrlo popularna u svijetu i koristi se u školama, te u sredinama sa specifičnim grupacijama npr. ovisnicima, zlostavljanim ženama, zatvorenicima, sindikatima, sa djecom s poteškoćama u razvoju i mnogim drugim.

Cilj kazališta potlačenih je humanizacija čovječanstva. Prema Augustu Boalu, kazalište je jedno od osnovnih ljudskih potreba, ono je unutarnji ljudski nagon. A kazalište pak nastaje kada čovjek uvidi da sam sebe može promatrati u akciji. On je glumac (actor) i gledatelj (spectator) u istoj osobi. To mu dopušta kontrolu, a time i promjenu svog ponašanja, svog djelovanja. Na tom principu počiva forum-kazalište. Osnova je – djelovanje, motiviranje gledatelja-glumca na akciju, na promjenu modela zadanog u forum-priči. Kroz djelovanje gledatelji-glumci promatraju sebe i tako uče iskustvom.
« Zadnja izmjena: Lipanj 05, 2010, 18:27 black_tictactoe, Reason: uklonjena crvena slova » Evidentirano

Želimo li spoznati što ljubav jest, mora nam biti jasno da poanta ljubavi nije u voljenju nekoga ili nečega, nego u prepoznavanju sebe kao ljubavi koja voljenjem živi ono što ona istinski jest!
lavica18
ex-staff
Ovisnik
*****

Karma: +1079/-1
Offline Offline

Spol: Ženski
Postova: 4101

Thank You
-Given: 54
-Receive: 37


mala slatka crvena


Awards
« Odgovor #1 : Lipanj 05, 2010, 16:31 »



jedan izvor je ovaj :
http://www.hcdo.hr/?p=397

a drugi tekst je sa ove stranice...
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:pev5bePT07wJ:www.h-alter.org/admin/fckeditor/File/Metode%2520kazalista%2520potlacenih(2).doc+METODE+KAZALI%C5%A0TA+POTLA%C4%8CENIH&cd=1&hl=hr&ct=clnk&gl=hr
Evidentirano

Želimo li spoznati što ljubav jest, mora nam biti jasno da poanta ljubavi nije u voljenju nekoga ili nečega, nego u prepoznavanju sebe kao ljubavi koja voljenjem živi ono što ona istinski jest!
 Str: [1]   Gore
  Ispis  
 
Skoči na:  

Pokreće MySQL Pokreće PHP Forum-OPP | Powered by SMF 1.1.11. © 2005, Simple Machines LLC. All Rights Reserved. Valjani XHTML 1.0! Valjani CSS!
Stranica je generirana za 0.538 sekundi uz 25 upita.
Templates: 2: index (default), Display (default).
Sub templates: 4: init, main_above, main, main_below.
Language files: 3: index.croatian-utf8 (default), Modifications.croatian-utf8 (default), HidePost.croatian-utf8 (default).
Files included: 15 - 615KB. (show)
Cache hits: 12: 0.00074s for 78471 bytes (show)
Queries used: 25.

[show queries]